- Terima anak seadanya
- Anak kita mungkin tak sama dengan anak orang lain
- Anak kita memiliki keistimewaan tersendiri
- Setiap pelajar memiliki kecerdasan yang berbeza
- Membantu anak menyesuaikan diri dengan suasana peperiksaan
- Bersama anak semasa mengulang kaji
- Cuba selesaikan soalan yang susah jika mampu/cuba cara lain
- Sediakan suasana belajar yang selesa
- Jangan membesarkan kesilapan yang lalu tetapi bantu anak membaiki kesilapan itu
- Jangan bandingkan anak dengan adik beradik/saudara yang lain secara sindiran
- Sentiasa berdoa semoga anak mudah menghadapi peperiksaan
- Bersabar menghadapi kerenah anak
- Setiap anak biasanya berbeza cara mengurus pepriksaan
- Bantu anak mengurus masa minggu peperiksaan
- Sediakan sarapan pagi dan patikan anak tidak berlapar
- Luangkan masa bersama anak
- Semak jadual peperiksaan
- Semak keputusan peperiksaan percubaan
- Cuba memahami kesusahan yang di alami oleh anak
- Kenali mata pelajaran yang berpotensi
- Berhubung dengan guru mata pelajaran sekolah
by : Dr Othman bin Ab Rahman
Universiti Sains Islam Malaysia


No comments:
Post a Comment